- 長岡国人2003
田鶴浜洋一郎展2013
-
解 説
黒のシリーズは「雅」の世界や白の世界が動的な世界であったのとは遠い、静の世界だ。そして墨の黒には無限の階調があり、さらにその特質を追い求めたのが「雪山」「石と水」「流氷」「雲と月」「天体」などである。それは和紙独特のにじみなどを生かした作品であるが、従来のような筆で描いたものではない独自の技法が駆使されている。
その結果、墨で描かれていても単なる黒色ではなく白やグレーなど微妙な階調の色合いが生まれて、意図的にはできない今まで見たこともないような作品が作られた。それらの作品は作者の意図や作為を超え、墨と水と紙の3つの相互作用によって神の啓示を受けたかのように自然に生まれ、さらにその作品を見る人には無我、禅と呼ばれる境地を想起させる。Note
Instead of ”Miyabi” and the White World being dynamic worlds in the black series, the viewer perceives a world of calm. There is infinite gradation in the black of Sumi.
Furthermore, ”Snow covered mountain”, ”A Stone and water”, ”Drift ice”, ”Clouds” and the moon”, ”Heavenly body”, etc. pursue Sumi's special features.
These works effectively employ the blotting peculiar to Japanese paper,original techniques were fully employed to replace Hiramatsu's earlier deliberate brushwork styles. As a result, work whose like has never seen before was created; Sumi works are not merely black surfaces, but have tones of delicate gradation, which cannot be applied intentionally, as whites and grays can.
Those works exceed her intention, seeming to be naturally created through reveion from God via interactions of Indian ink, water, and paper. They inspire the viewer to visualize the selflessness of Zen.円
石の国
線
原 型