- 平松輝子はAGOに参加し、生前の坂田より前衛の活動を引き継ぐように要請される。
1966年にニューヨークの画廊で個展し、美術評論家のジョンキャナデイ(NYタイムズ)や他紙で高く評価され各地でも展覧会を開く。さらに1972年に渡独し十数年にわたり約30回、美術館や画廊で個展などを開催。
アメリカでは偶然デ・クーニングの昔のアトリエで制作し知遇を得る。
ドイツでも偶然ボイスの故郷に住み彼と出会いを果たす。
アメリカでは「みやび」な作品を発表し、ドイツでは静逸な「わび・さび」の白の世界を発表して日本の伝統文化を紹介した。
帰国後は神道文化に影響を受けた「黒」のシリーズや光に満ちた世界を金銀で表す「金・銀のシリーズ」を発表。墨やアクリル絵の具を駆使し、日本の伝統絵画を踏まえながら新たな植象絵画を描いた。彼女はアメリカにおいて日本人で最初にアクリル絵の具を使い展覧会をしたといわれた。それは和紙にアクリルをしみさせキャンバスにコラージュした。ドイツでは同様にキャンバスに墨で絵を描いた。それらは日本と西洋の融合だった。 - 平松は日本の漢字や仮 名文字を題材としていたが、それらの作品はいわゆる「書道」 ではない。そもそも漢字は中国で生ま れたが、物の形のイメージ を具体的な形にしたものだ。平松は その文字の原点に戻り、新たに自分なりの文字を作り出す 。文字は既 成の字体てはなくなり、絵として画面の中に自 由に配置 される。こうして新たな書は文字から脱却 して 東洋独自の抽 象画にな っ た。字はなくなり書道の既成の概念を破り革新する。それは形にこだわることなく無碍自在に自己のリズムを表現する芸術である 。ま た、同時に日本の伝統の系譜である「わ び ・さ び」「禅」 の世界を表すものだった。
- The crub(かに)
- AGOのメンバーと。坂田一男と平松輝子With Sakata &AGO
- At Newyork gallery 1966 ニューヨークのアトリエ輝子写真
- 詳しく知りたい方は、クリックしてください。⇒
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- TheKanto desaster 関東大震災
輝子は2歳9か月の記憶によりその時の惨劇を描いたTeruko drew that case's tragedy by a memory in 2 years and 9 months.
- ・1921 東京生
- ・1950・51・53・55 A・G・O展 天満屋 (岡山)
- ・1949-56 日本の抽象画のパイオニア坂田一男(レジェの弟子)に師事。「A・G・O」同人
- ・1940-41・47-62 東京都美術館団体展、(東京)
「異質」結成、村松画廊、(東京) -
・1954 個展、タケミヤ画廊、(東京)
-
・1963 個展、サトウ画廊、(東京)
- ・1964 個展、日本橋画廊、(東京)
-
・1966 個展、A・Mサックス画廊(ニューヨーク)
二人展、ギャラリー66(ロスアンゼルス)
ブランダイス大学美術展
ジャージーシティー美術館ナショナル展 - ・1967 個展、一番館画廊(東京)、画廊紅 (京都)
国際青年美術家展、受賞、西武池袋 (東京) - ・1968 スタンフォード美術館・グリニッチ美術館、現代日本美術展(スタンフォード、グリニッチ)
- ・1970 個展、東京アメリカ文化センター (東京)
- ・1971 二人展ピナール画廊「大自然と人間」(東京)
-
・1973 個展、グループ展、外国人協会 (クレフェルド)
個展、ギャラリーショーンヴッサーパーク(クレフェルド) - ・1974 個展、レイムシャイド市立劇場 (レイムシャイド)
デュッセルドルフ美術館NRW州展 (デュッセルドルフ)
国際現代美術見本市IKI (デュッセルドルフ) - ・1975 個展、カイザーウィルヘルム美術館 (クレフェルド)
個展、日本文化会館 (ケルン) -
・1976 個展、アーキテクツスタジオ (ヴッパータール)
グランパレ、日仏現代美術展 (パリ)
個展、ギャラリー・ソルコ (ニュールンベルグ)
個展、ギャラリー・クリュル (クレフェルド)
カプリコーンギャラリー、ジャパンナウ(サンフランシスコ) -
・1977 個展、神奈川県民ギャラリー(横浜)
個展、ハーゲナークンストキャビネット(ハーゲン)
個展、コンスタンツ美術館(コンスタンツ)
個展、芸術家協会(マールブルグ)
個展、クンストラーハウス(ミュンヘン) - ・1978 個展、ハイデルベルガークンストフェアライン(ハイデルベルグ)
ギャラリーフォンドラン巡回展 (デュッセルドルフ・ボン・ミュンヘン・フランクフルト)
壁画、ハッパークロイド (デュッセルドルフ)
展示、ソニー (ケルン) - ・1979 個展、ダーレム国立美術館(ベルリン)
個展、西ドイツ政府主催庭園ショー、日本大使館後援(ボン) - ・1980 個展、レーダーヴィーデンブリュック文化局、総領事館後援
個展、ギャラリー・ソルコ(ニュールンベルグ)
個展、ケンペン市立美術館、総領事館後援(ケンペン)
個展、ミュンヘン民族博物館、総領事館後援(ミュンヘン)
個展、ゾーリンゲン市立劇場、総領事館後援(ゾーリンゲン)
個展、ドルトムント州立外国人局(ドルトムント) - ・1981 個展、ギャラリー・プラン(コンセンブロイヒ)
個展、ホッホザヴァーランド州立成人学校(ホッホザヴゥアーランド)
個展、トリア美術館(トリア)
個展、バットザルツフレン文化局、総領事館後援(バットザルツフレン)
江戸大美術展、ロイヤルアカデミー、ジャパンファウンデーション(ロンドン)
デュッセルドルフ美術大学講師 - ・1982 ホワンミロ国際ドローイングデッサンコンクール(バルセロナ)
- ・1983 個展、ギャラリー上田・ウェアハウスギャラリー(東京)
-
・1984 個展、ドイツ文化センター(東京)
個展、ストライプハウス美術館(東京) -
・1985 個展、ギャラリー・プラン(コンセンブロイヒ)
-
・1987~89 墨展、現代中国芸術センター(大阪)
- ・1987 カタログ第一集発行
個展、州立美術館(デュッセルドルフ)
個展、宇フォーラム開館記念展(東京) -
・1989 墨の世界展、西武美術館主催、西武ホール(大津)
個展、宇フォーラム美術館(東京)
武蔵野美術大学短期大学講師 -
・1990 個展、P3ミュージアム(東京)
個展、マルタ国立美術館(マルタ)
個展、ギャラリーフェアラーク(ウィーン)
個展、ムベロデシ コツポント(ハンガリー) -
・1994 個展、ギャラリー・ブロッケン(東京)
-
・1995 個展、ハイデルベルガー・クンストフェアライン(ハイデルベルグ)
-
・1999~2008 個展、宇フォーラム美術館(東京)
- -Born in Tokyo,1921
-Studied with Kazuo Sakata (assistant of Fernand Leger)
Associate AGO with Kazuo Sakata
・1954 Takemiya Gallery, Tokyo
・1963 Sato Gallery, Tokyo
・1964 Nihonbashi Gallery, Tokyo
・1966 A.M.Sachs Gallery, New York
・1967 Ichibankan Gallery, Tokyo
Gallery Beni, Kyoto
・1970 American Culture Center, Tokyo
・1973 Foreign Institute, Krefeld
・1974 Remscheid Municipal Theater, Remscheid
・1975 Kaiser-Wilhelm Museum, Krefeld
Japan Culture Center, Koln
・1976 Gallery Sorko, Nuremberg
Studio, Wuppertal
Gallery Krull, Krefld
・1977 Kanagawa Prefectural Gallery, Yokohama
Hagener Kunstkabinett, Hagen
Konstanz Museum, Konstanz
Artists Assosiation, Marburg
Kunstkerhaus,Munchen
・1978 Heidelberger Museum, Heidelberg
・1979 Dahlem National Museum, West Berlin
West German Government Garden Exhibition, Bonn
・1980 Rheda-Wiedenbruck Ministry of Culture, West Berlin
Gallery Sorko, Nuremberg
Kempen Municipal Museum, Kempen
Munich Fork Museum, Munich
Solingen Municipal Theater, Solingen
Dortmund Foreign Munistry, Dortmund
・1981 Gallery Pran, Korchenbroich
State Adult school, Hochsaueriand
Trier Museum, Trier
Badsalzfulen Ministry of Culture,Badsalztulen
・1983 Gallery Ueda-Warehouse, Tokyo
・1984 West Germany Culture Center. Tokyo
Striped House Museum of Art. Tokyo
・1985 Gallery Pran, Korchenbroich
・1987 Landes Museum, Dusseldolf
U-Forum opening exhibition, Tokyo
・1989 Modern China Artcenter, Osaka
U-Forum exhibition2, Tokyo
Selected Group Exhibitions
・1940-41 Tokyo Municipal Museum, Tokyo
・1950-55 Tenmaya, Exhibition of AGO, Okayama
・1947-62 Muramatsu Gallery, Tokyo
・1966 Gallery 66, Los Angels
Brandeis University Museum
Jersey City Museum, New Jersey
・1967 International Young Artists Exhibition, Tokyo
・1968 Contemporary japaness Art Exhibition,
Stanford Art Museum, Greenwich Art Museum
・1971 Piner Gallery, Tokyo
・1974 International Contemporary Art Exhibition,
Dusseldorf Art Museum NRW State Exhibition
・1976 Japan-france Modern Art Festival, Grand Palais, Paris
・1978 Gallery Vondran,traveling group exhibition,
Dusseldorf, Bonn, Munich
Oedo Graphic Exhibition,Royal academy,London
・1987-89 89Exhibition”SUMI”,ModernChina Artcenter, Osaka
・1989 Exhibition”World of SUMI”SEIBU Ohtsu,Ohtsu
- Collection
Japan Society, New York
Kaiser-Wilhelm Museum, Krefeld
Kunst Museum, Dusseldorf, etc
The Kurashiki City Museum of Art, Okayama
- ・1990-2007 U-forum Museum, Tokyo
- ・2019 Death
- At atlier of chelcy Newyork. ニューヨークのアトリエ 輝子写真
- The Bottan(椿)
- Teruko HITRAMATSU participated in AGO and was requested to take over the avant-garde art activities from Mr. Sakata before the elder’s passing. ln 1966 she held a private exhibition in New York City which was highly praised by the New York Times John Canaday, as well as exhibitions in various other places. She lived in Germany for more than ten years from 1972,holding about 30 private exhibitions in art museums and galleries. ln the United States,she created works in a studio where De Kooning had previously worked also meeting him by chance. By chance she also met Joseph Beuys in Germany when she lived in his hometown. She exhibited “Miyabi”(elegant)works in the United States and whitish “Wabi” and” Sabi” works in Germany. She introduced Japanese traditional culture to Germany. After returning to Japan, she exhibited the Shinto-influenced ”Black” series and the ”Gold and Silver ”series which depicted a light-filled world using the gold and silver paper media. She created a new abstract art based on Japanese traditional painting using “Sumi” and acrylic media. She said that she held an exhibition using an acrylic color First by Japanese. That made acrylic fiber soak into Japanese paper, and it was collaged in canvas. A picture was drawn by ”Sumi” in canvas equally in Germany. It was fusion in Japan and Western country.
- Although Hiramatsu dealt with the Chinese and Japanese syllabary, those
works cannot bedescribed as ”shodo calligraphy.”The Chinesecharacter emerged
in China to express an image of the form. Hiramatsu returned to the characters'
origin and recreated her own new forms.Then a character was no longer an
established character style, but was pictorially arranged on a canvas.
In this way, a new writing freed itself from established meaning and became
an original orientalistic abstract arrangement.The characters' meanings
vanished, the established concept of shodo calligraphy was broken into
its elements and reformed by her. Thiswas art which expressed its own rhythm,free
from adherence to form.adherencef to form. It simultaneously showcased
the world of ’'wabi”, ”sabi” and ”zen”hence the genealog川 of Japanese tradition.
Tea ceremony
(和服茶道)
manhattan 1964
Gallery Ueda.
The exhibition at Gallery Ueda.(1987)
The exhibition at heidelberg.(ハイデルベルグ)
The exhibition at u-forum museum.(1987)
The stone of Ten hundred. 日本人が描いた初めてのアクリル絵画といわれた。 It was the First acrylic painting by Japanese.
The river of the sumidagawa.
The Kanto desaster 隅田川 関東大震災関東大震災で父か亡くなくなった Her father died at
kanto earthquake.
経 歴